פרשת השבוע - ויקהל
א וַיַּקְהֵ֣ל משֶׁ֗ה אֶת־ כָּל ־עֲדַ֛ת בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁר־ צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה לַֽעֲשׂ֥ת אֹתָֽם:
הפרשה ממשיכה את טקסי והוראות ה"עשה זאת בעצמך" לבניית המשכן, הרי הוא קודש הקודשים של הדת היהודית ועם ישראל בימי קדם,
לכאורה עוד קובץ הוראות, אולם את עיני לכדו מספר נושאים:
ראשית נושא הפאר וההדר, איך הוא מסתדר עם עקרונות הדת היהודית?
הרי ידוע שהיהדות לעומת דתות אחרות ובראשן הנצרות, מתהדרת בצניעות, בתי הכנסת אמורים להיות מקומות רגילים ולא מנקרי עיניים, מבנים רגילים ולא קאפלות בעלות תקרות של 10 או 15 מטר עם ציורי קיר מדהימים, הנושא בולט במיוחד על רקע פרשת עגל הזהב המהווה סמל לעבודת אלילים, מסתבר שהמשכן וכל סביבתו מצופים זהב כולל המנורה – האם לא הוחלף עגל הזהב "בעגל זהב" אחר ?
כהסבר פשטני, הייתי יכול להציע את הטענה, שיהדות אינה יכולה להיות מנותקת ממסורות שרווחו באותה תקופה ובהם שימשו הפאר וההדר גולת כותרת לכבוד ועוצמה- כדוגמת הפירמידות במצריים, והמונומנטים של האימפריה הפרסית ועבודת האלילים שהיתה מושתתת על פסלים, הרי עקרון חשוב שאנו לומדים מהיהדות, הוא שאין צורך בכל הסמלים כשיש אמונה בלב , אדם יכול לעבוד את אלוהיו בכל מקום והחשובה היא תמיד הכוונה שבלב
וְאָהַבְתָּ, אֵת י"י אֱלהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, וּבְכָל מְאדֶךָ. .....
חשד נוסף מתגנב לליבי, חשד לכתב אישום חמור בנושא שוחד והפרת אמונים,
כשאני רואה את מפרט התרומות והעזרים יקרי הערך, הנדרשים לטובת "פרויקט המשכן", האם יתכן שהכותב עושה בשירות המנהיגים המבקשים מיסים, כסף ותרומות ענק לטובתם האישית, שררה וכסף תמיד הלכו תמיד יחדיו עוד מתקופת התנ"ך
ולאחר שציינתי את אלה, אני מבקש להתמקד במהות, במה שחשוב באמת- לי, לנו... והוא החיבור בין רוח לחומר...
מחד אני מסתכל על הפשטות, על חיים פשוטים, ללא סימני עושר וכסף, בתרבות המערבית כמו בתרבות קדם ועבודת אלילים ושליטים כל יכולים, אוהל פשוט, שמיכות ומחצלות צמר, יסמלו ניתוק למרבית האנשים ולא יהיו אטרקטיבים מבחינתם, במיוחד למול הסביבה בה חיים והולכים להשתלב בני ישראל, המזרח התיכון- מרכז העולם של התקופה הקדומה, בה התפתחות חקלאית וטכניקות בניה חדשות,
היתכן שמולם יעמוד אוהל פשוט??
עלוב?
מול מקדשי העמים הזרים ?
אז איך משתלב עגל הזהב עם היהדות? או שנשאל איך מסתדרת דרך רוחנית וכסף ?
הפתרון לפנינו ונכון גם לתקופתינו – הכסף משתלב היטב, הוא למעשה דיוק לסביבת בה אנו חיים, דיוק שלא בחרנו, נולדנו לתוכו- למקום ולזמן בהם אנו נמצאים, במקרה שלי המאה ה-21, מדינת ישראל.
הרי גם אם נסע היום כמה אלפי קילומטר דרומה, לכיוון אפריקה, או למזרח אסיה נראה אנשים מאושרים עם הרבה פחות כסף, עשירים בהרגשתם- השפע הוא הרגשה- לפיכך כסף הוא דיוק למקום בו אני חי, לסביבה בה אני מתנהל ולחברה אליה אני שייך
אם היה אחד מאיתנו נולד בקיבוץ שיתופי לפני 60 שנה, כזה שהכנסות החברים היו הולכות לטובת הקולקטיב, אז משמעות הכסף מתבטלת והוא יכול לעשות מלאכתו ללא כסף, בעידן אינדיבידואלי, בחברה קפיטליסטית, בה אנו חיים כיום אם נעשה את עבודתנו בחינם, ממה יתקיימו ילדינו? מתרומות ?
היכן נגור ? על חשבון המדינה...
לפיכך המסקנה היא ששפע חומרי ורוחניות אינם סותרים אחד את השני ואף הולכים יחד, כל עוד שומרים על ערכי וכללי מוסר אוניברסלים,
יחד עם זאת חשוב לי להדגיש שלא ישתמע מכך שאני מצדיק את תפיסת החומר, להפך הוא אינו תכלית הכל, כולנו בבסיסינו אנשים פשוטים, גם שועי ועשירי עולם נאכלים בסוף ימיהם על יד תולעים.
אשמח לדעתכם האישית...
מזמין אתכם לבדוק :
מה אתם חושבים על כסף ?
האם כסף הוא שפע רוחני ?
איך אתם מחנכים את ילדיכם , בעידן החומרי של היום ?
ובעיקר מה מונע ממני העדר של כסף ? או אם תרצו במילים אחרות – למה אני לא מרוויח או מרוויחה יותר ?
תודה על מי שאתם- אהובים , תנו לעצמכם שפע של אהבה,