bogracs.jpg

פרשת השבוע  -  תולדות

כה,יט וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם:  אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק.

 

פרשת השבוע מתחילה בלידתה של רבקה, אשה עקרה (נראה שעובר מדור לדור בשושלת אברהם), שבורכה כעת ע"י אלוהים ביכולת ללדת, לא ילד אחד אלא שניים במכה - תאומים, קבלו את התאומים הראשונים במקרא, שוב קורים ניסים..

ושוב אנו מבינים כי ללא נס לא תקויים ההבטחה וזו דרכו של המקרא להזכיר את גדולתו של אלוהים ואחריותו לקיום הבטחותיו.

 

בהמשך הפרשה, דז'ה וו...

רעב בימי יצחק, שוב ירידה למצריים, מסתבר שארצינו הקטנטונת היתה במכת בצורת מדורי דורות, המסע נעצר הפעם, בארץ פלישתים בציווי אלוהי. ושוב דז'ה וו...

יצחק כמו אביו שהסתיר את אמו, מסתיר את אשתו בפני המלך, העניין מתגלה ונגמר בעושר רב, כפי שזכה לו אברהם. בהמשכה של הפרשה מגיע הסיפור המרכזי- סיפור הקרב על הבכורות של יעקב ועשו, המתחיל בקבלת הבכורה של יעקב מאחיו, מתנה הנלקחת מניצול הרעב של אחיו ע"י יעקב, המאלץ את עשו לתת לו תמורת נזיד עדשים (ביטוי שהשתרש עד היום, המגדיר שווי נמוך שמבוקש תמורת משהו יקר) ובהמשך במעללי אמו של יעקב הגורמת לו לקחת את הברכה מאביו תחת אחיו, בעקבותיה נאלץ יעקב לברוח פן אחיו יהרגו.

הסיפור המרכזי הוא כמובן סיפורם של יעקב ועשו, סיפור שעל בסיסו נכתבו אלפי סיפורים וחוברו תסריטים אירופאים, הוליוודים וכנראה גם בוליוודים, בשינויים כאלה או אחרים, על פי נוסחה ידועה - גודל הטרגדיה והדרמה מתעצם כאשר מדובר באחים וריב על ירושה. נוגע בכולנו, במקום כזה או אחר.

יחד עם זאת אני רואה בסיפור הזה מורכבות רבה מכפי זו הנראית ממבט ראשון,

ראשית "לגניבת" הבכורה יש, לכאורה, הצדקה חוקית, היות ואחיו נתן לו את הבכורה בהסכם שבעל פה (שכידוע תופס כמו חוזה כתוב גם בימינו),

אולם כמו "התרגיל המסריח" האם זה אומר שיש לו הצדקה מוסרית ? האם ניצול הרעב של אח הוא סיבה לאח אחר לגזול את בכורתו ? האם בכלל יש לו הסמכות לגזול בכורה – שהיא נקבעת ע"י כח הטבע ? איך גוזלים אותה ? (בהמשך...רמז תצטרף דמות נשית לסיפור)

הסיפור המקראי מסתעף ונראה שההורים הם אלו האחראים לתחרות בין האחים- לכל הורה יש את הילד המועדף – האב יצחק מעדיף את עשו והאם רבקה את יעקב, היתכן ? 

כה,כח וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת-עֵשָׂו, כִּי-צַיִד בְּפִיו; וְרִבְקָה, אֹהֶבֶת אֶת-יַעֲקֹב.

האם השאלה הזו את מי אתה אוהב יותר יכולה לקבל מענה בימינו אנו ?

איזה הורה יאמר שהוא מעדיף את בנו על פני אחיו ?

אז מה השתנה ? התקופה ? המודעות ההורית ?

אנחנו יכולים לשאול גם את עצמינו למה בעצם יעקב הוא הגיבור הטוב, כאשר עשיו הוא הגיבור הטרגי של הסיפור, הוא הנגזל והוא הילד שבתמימותו מובס שוב ושב ועוד בעזרת מניפולציות של האם, אז איך זה שאנחנו אוהבים את יעקב ? האם אין בליבינו רחמים ורצון לתקן עיוות מוסרי ?

שאלה מעניינת... אשאיר אותה פתוחה, אולי למפגש

 

כל אלה נקודות מעניינות למחשבה, אולם מבחינתי – המהות העולה מתוך הסיפור היא על נסיון לשנות את הגורל או את הטבע באופן מניפולטיבי,  

מה שלא טבעי לא יצליח אף פעם. בדיוק כפי שקורה בפרשה, כלומר שינוי הבכורה, גורם למעשה לברכה לא מתאימה אותה מקבל יעקב – להיות עשיר ולהיות השליט, כי אביו תכנן את הברכה לפי הילד ולא לפי מעמדו כבכור

(ברכה שהתגשמה לעשיו בהמשך כשליט אדום)

 

כאשר עשיו הנגזל מבקש מאביו ברכה, יצחק לא חושב לבטל את הברכה שנלקחה במרמה (מדוע שלא יעשה זאת?) או במקום זאת לתת לו את ברכת "ארבה את זרעך" כנראה , כי הוא מבין בחכמתו שאין לשנות את הטבעי ואת הטבע, ברכה זו שמורה לממשיך הטבעי, בנו יעקב, אותו אחד יושב האוהלים, הטיפוס הביתי הלא פראי, השומר על החוקים והמצוות ולא לאח הצייד, הפורע, איש השטח, האם הוא טיפוס של "נעשה ונשמע" ?

נו ווי (!)יודע הוא את נפש בנו- הוא לא רוצה לתת ברכה שנועדה לכישלון.

כלומר הברכה, כפי שהוא גם מבין הינה חיזוק ואין בכוחה לשנות, מכאן שהברכה שאנו מאחלים לילדינו ראוי שתינתן על בסיס  התאמה לילד ולא על העדפה כזו או אחרת, או פרשנות כלשהי וכל נסיון לשנות או להפוך נידון לכישלון.

 

וההוכחה לכך בהמשך :

יעקב הופך אחרי כל התהפוכות לממשיך השושלת העברית הקדומה

עניין טבעי למי שיש לו סבלנות, אינו צייד וממרא פי אביו, כי אך טבעי שאחד כזה ימשיך את הציווי של אלוהים ולא יתנגד.

כלומר הנסיון לשנות את הטבע , הוא טעות ביסודו, הורים המנסים לשנות את ילדיהם הבוגרים ולהתוות את דרכו נכשלים שוב ושוב, לילד יעוד משלו הנקבע על פי טבעו ואופיו ובהשפעת החינוך והגבולות אותם קיבל בצעירותו במידה כזו או אחרת...

כשהוא בוגר ועוזב את הקן מעט היא יכולת השליטה שלנו כהורים בכלל - תפקידינו הוא בזמן זה לתת כנפיים 

(לצערינו וככל שנבין זאת מוקדם יותר נסבול פחות, אין זה אומר שבדברי אני מתכוון להסיר את אחריותינו ההורית)

בהמשך יבוא יעקב על עונשו ועוד איזה עונש (רמז -לא מנזיד העדשים שהכין או שאולי כן...),

כי צדק הוא מהות התורה, אבל זה כבר ספויילר לפרשה הבאה בשבוע הבא..